Crowdfunding is een manier van financieren van een initiatief. In plaats van op zoek te gaan naar één grote sponsor zoekt je naar vele kleine donateurs (de crowd) die gezamenlijk het benodigde bedrag bij elkaar brengen.
Waarom zou ik een initiatief steunen met een donatie?
Als je een initiatief steunt met een donatie op MaakCapelle.nl helpt je buurtgenoten om Capelle aan den IJssel nog leuker, mooier en beter te maken. De budgetten van bijvoorbeeld de WijkOverlegPlatforms en Havensteder laten niet toe dat alle initiatieven gefinancierd kunnen worden. Door jouw kleine donatie en die van anderen kunnen deze initiatieven toch uitgevoerd worden.
Kan ik zonder account doneren?
Om te doneren heb je geen account nodig. In het betaalscherm worden wel enkele gegevens van je gevraagd. Op deze manier weten we dat jij een donatie deed en blijf je automatisch op de hoogte van de vorderingen van het initiatief.
Wat gebeurt er met mijn donatie?
Stichting Maak Capelle beheert tijdelijk alle donaties die gedaan worden. Pas als een initiatief 100% van de doelstelling bereikt binnen de afgesproken termijn maakt Stichting Maak Capelle het volledige bedrag over de op rekening van de initiatiefnemer. Maak Capelle berekent geen kosten voor het gebruik van het de website. Alle donaties gaan 100% naar het initiatief.
Wat als mijn initiatief niet de benodigde financiering bereikt?
Als een campagne het doelbedrag niet binnen de vastgestelde termijn bereikt, maar wel tussen de 80 en 100% heeft opgehaald, zoeken we samen naar een oplossing. Is het mogelijk om het initiatief toch uit te voeren met het opgehaalde bedrag? Kunnen we op een andere manier financiering vinden voor je initiatief? Als dit niet het geval of is er minder dan 80% opgehaald storten we de donaties van alle donateurs terug en kan je initiatief helaas niet door gaan.
Betaal ik transactiekosten bij een donatie?
Nee, je betaalt geen transactiekosten. Stichting Maak Capelle neemt de iDeal transactiekosten voor haar rekening.
Kan ik ook anoniem doneren?
Voor het doen van een donatie hebben wij altijd een aantal gegevens van u nodig. In het betaalscherm kunt je wel aangeven dat je niet wilt dat je naam zichtbaar is in de lijst van donateurs. Op deze manier is je donatie voor bezoekers van de website niet zichtbaar.
Hoe meld ik mijn initiatief aan op MaakCapelle.nl?
Om een initiatief aan te melden heb je een account nodig op MaakCapelle.nl. Via de knop ‘Initiatief aanmelden’ onder het tabblad ‘Initiatieven’ vind je het aanmeldformulier. We raden je aan om eerst je initiatief op papier of een tekstverwerking uit te typen en vervolgens te kopiëren naar het invulformulier. Dit voorkomt dat je per ongeluk al je ingevulde informatie kwijt raakt. Na het bevestigen van je aanvraag ontvang je via de e-mail een bevestiging. Binnen vijf werkdagen neemt een buurtcoach contact met je op om je aanvraag door te nemen.
Ik heb een account aangemaakt, maar ik kan niet inloggen! Hoe kan dat?
De meest voorkomende reden is dat je de registratie nog niet hebt voltooid. Je ontvangt na het invullen van het invulformulier een e-mail. Hierin staat een link waarop je moet klikken om je registratie af te ronden. Zo weet de website dat het door jouw opgegeven e-mailadres ook daadwerkelijk van jouw is. Bij sommigen kan het voorkomen dat de e-mail in de 'ongewenste e-mail' of 'spamfilter' is gekomen. Controleer of dit het geval is als je geen e-mail lijkt te ontvangen. Het inloggen zelf doe je aan de rechterkant van de website door je e-mailadres en het opgegeven wachtwoord in te typen. Vervolgens klik je op 'Log in' of op enter. Is het nog niet gelukt? Neem dan contact op met de helpdesk.
Ik heb een cheque op de website geactiveerd. Kan ik het saldo ook aan iemand anders schenken?
Ja. Je kan je saldo overdragen naar een andere houder van een account op deze website. Dit doe je door op het tabblad Mijn profiel te klikken. Vervolgens klik je in het submenu op "Saldo". Op deze pagina vul je bovenin het e-mailadres in van de persoon waaraan je je saldo wil overdragen. Daarna vul je het bedrag in dat je wil overdragen en klik je op de knop 'overdragen'. Het saldo wordt nu bij jou afgeschreven en bij de begunstigde bijgeschreven. Soms moet je eerst op vernieuwen (F5) drukken om het resultaat te kunnen zien.
Hoe doneer ik de waarde van een cheque aan een initiatief?
Nadat je een cheque hebt geactiveerd, kun je je opgebouwde saldo doneren aan je eigen initiatief of aan die van anderen. Zoek eerst het initiatief waaraan je wilt doneren. Alle initiatieven waaraan je kan doneren vind je onder het tabblad "Initiatieven". De grijze initiatieven hebben nog donaties nodig. Klik rechts onderaan de informatiepagina over het initiatief op 'doneer' (naast het groene € teken). Standaard staat de manier van doneren op 'iDeal'. Kies voor 'Saldo', accepteer de voorwaarden door het hokje aan te vinken en vul het bedrag in dat je wil doneren. Klik op 'Doneer' om je donatie af te ronden.
Heb ik een vergunning nodig voor mijn initiatief?
Voor kleine evenementen met minder dan 250 personen hoeft geen vergunning aangevraagd te worden. Een klein evenement is bijvoorbeeld een buurtfeest, straatbarbecue of verjaardagsfeest. Je moet het evenement wel bij de gemeente melden (gratis, uiterlijk 5 werkdagen van tevoren). Dit kan digitaal. Voor grote evenementen heb je wel een vergunning nodig. Deze moet je minimaal 3 weken van tevoren aanvragen en kost tussen de € 227,50 en € 517,50. Voor vragen over vergunningen kun je contact opnemen met de unit Handhaving en Vergunningen van de gemeente: 010 - 284 86 37. Kijk op de website van de gemeente voor meer informatie.
Ik heb voldoende geld opgehaald om mijn initiatief uit te kunnen voeren. Wanneer ontvang ik het geld en hoe gaat dit in zijn werk?
We nemen binnen vijf werkdagen nadat je voldoende geld hebt opgehaald contact met je op om afspraken te maken over de uitbetaling. We spreken af op welke rekening we het geld overmaken en wanneer we dit doen. Heb je ruim voordat je initiatief start al voldoende geld opgehaald, dan spreken we af wanneer je het geld nodig hebt voor de eerste inkopen voor je initiatief. Anders bewaart Maak Capelle het geld voor je. Zodra wij het geld aan je hebben uitbetaald, ontvang je van ons een bevestiging en een invulformulier waarmee je je uitgaven na afloop van je initiatief moet verantwoorden.
Ik heb voldoende gespaard, maar ik kan het geld niet op mijn eigen rekening ontvangen.
Kun je om belastingtechnische- of privéredenen geen geld van Maak Capelle op eigen rekening ontvangen, dan zijn er drie oplossingen:
Vraag één van je twee medeorganisatoren of zij het geld op hun rekening kunnen ontvangen en/of beheren.
Zoek in samenwerking met jouw buurtcoach van Stichting Welzijn Capelle naar een alternatief uitbetaaladres (bijvoorbeeld het Wijk Overleg Platform (WOP) van de wijk waarin je woont).
Zijn bovenstaande opties niet mogelijk? Neem contact op met Maak Capelle voor een betalingsregeling. Wij kunnen éénmalig kosteloos een betaling voor je doen. Bijvoorbeeld één factuur voor je betalen voor jouw initiatief. Heb je meerdere betalingen, bijvoorbeeld omdat je bij verschillende winkels iets aan wilt schaffen? Verzamel alle uitgaven die je wilt doen voor je initiatief, inclusief bijbehorende bonnen en/of facturen. Alle uitgaven noteer je in het financiële verantwoordingformulier die je ontvangt van Maak Capelle. Voeg alle bonnen en facturen hieraan toe en verstuur of e-mail deze naar Maak Capelle. Wij zorgen ervoor dat de betalingen uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van het formulier voor je gedaan worden. Let op: wij betalen geen contant geld uit.
Heeft de uitbetaling van het initiatief invloed op mijn kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen?
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft een regeling getroffen. Het door Maak Capelle uitbetaalde bedrag wordt niet opgeteld bij het vermogen. Hiervoor moet de persoon wel (een kopie) van de financiële verantwoording van het initiatief overleggen. Men krijgt hiervoor een formulier van Maak Capelle. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de gemeente via 14010.
Mijn initiatief is afgerond en ik heb nog geld over. Wat moet ik doen?
Nadat je je initiatief hebt uitgevoerd maak je een overzicht van je uitgaven op het formulier dat je hiervoor hebt ontvangen. Deze kun je samen met (een kopie van) de bonnen of facturen opsturen naar Stichting Maak Capelle (Goudsesingel 102 unit 2.9, 3011 KD Rotterdam). Heb je geld overgehouden? Dan maak je dit over op de rekening van Stichting Maak Capelle. Het restant wordt naar rato verdeeld onder de donateurs.
Hoe moet het verslag van mijn initiatief eruit zien?
Na afloop van je initiatief maak je een verslag voor op de website. In je verslag kun je bijvoorbeeld aandacht besteden aan:
Beschrijving van het verloop van de initiatief. Waren er bijzonderheden?
Hoeveel mensen deden mee?
Is je initiatief voor herhaling vatbaar?
Organisatorische tips? Heb je tips voor andere organisatoren waar zij rekening mee moeten houden of op moeten letten?
Heb je tips voor andere initiatiefnemers hoe zij een succesvolle crowdfundcampagne kunnen voeren?
Voeg ook minstens twee foto's toe aan je verslag. Het verslag en de foto's (en/of filmpje) kun je zelf uploaden bij je initiatief. Maak Capelle controleert je verslag en publiceert deze zodra alles is ontvangen.
Geven bovenstaande antwoorden geen antwoord op je vraag? Neem dan contact op met de helpdesk.
We hebben onze privacyverklaring geüpdatet.
Als u verder wilt gaan, moet u akkoord gaan met de nieuwe privacyverklaring en een keuze maken uit de volgende opties:
Account verwijderen
Weet je zeker dat je jouw account op Maak Capelle op wilt zeggen?
Als je akkoord gaat verwijderen we je account en zijn al je gegevens permanent gewist.
Fijn dat u mee wilt doen aan Maak Capelle! Om dit te kunnen doen heeft u een account nodig en moet u ingelogd zijn.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Initiatief aanmelden
Om een initiatief aan te melden, moet je eerst inloggen met jouw account of een account aanmaken.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Aanvullende gegevens nodig
Je hebt nog niet alle verplichte persoonsgegevens ingevuld om een initiatief aan te kunnen melden. Wij missen nog jouw adres en/of telefoonnummer.
Je account is aangemaakt!
Je kunt nu inloggen met je e-mailadres en opgegeven wachtwoord.
Je kreeg van ons een e-mail ter bevestiging van het aanmaken van je account.
Heb je geen mail ontvangen? Wellicht is het mailtje dan in de spam/junk map gekomen.
Is dit ook niet het geval? Neem dan even contact met ons op via + 31 (0) 10 30 74 681
De activering van je cheque is gelukt! Je saldo is: